Waarom wordt reputatiemanagement héééél persoonlijk in de On Demand economie?

Momenteel maken we dankzij de exponentiële groei van technologie de overgang van een aanbod economie naar een on demand economie. Welke rol speelt reputatie in deze nieuwe situatie? 

Er is wereldwijd een enorme groei te constateren van online platformen waar diensten van diverse pluimage worden aangeboden. Het vliegwiel werd in gang gezet door AirBnB en Uber maar inmiddels is er in iedere branche of industrie wel een disrupter die vraag en aanbod bij elkaar brengt. Deze platformen beschikken over een onderliggend rating systeem gebaseerd op beoordelingen zoals we deze ook van reis websites of horeca sites kennen. Transacties vinden plaats met organisaties, mensen en professionals die men nog niet persoonlijk kent.

Ook in traditioneel conservatieve bedrijfstakken zoals accountancy en notarissen zien we de opkomst van transparantie. De ratingsites van accountants en notarissen in Nederland grooeien hard. De realiteit is dus dat er “direct online” ingekocht kan worden. Wil je vandaag nog een gespecialiseerde advocaat, notaris of accountant? Een lijst wordt ter beschikking gesteld samen met hun beschikbaarheid en kwalificaties.

Opdrachtgevers hebben hun zoekpatroon inmiddels ook aangepast. Zij zoeken vaak eerst online naar informatie voordat ze een organisatie of professional inhuren en via social media worden de skills en service van professionals, organisaties en merken. Het was nog nooit zo makkelijk om professionele dienstverleners  direct te bereiken en te boeken! En ook in in de markt van recruitment weet je als professional  inmiddels beter. Zonder een goede online beeldvorming sta je buitenspel.

Rating, Ranking en Reviews

In veel van deze nieuwe platformen zijn er legio mogelijkheden om diensten en producten te beoordelen door middel van het geven van sterren. Veel vergelijkingswebsites maken een rangorde van de kwaliteit van producten en diensten en wanneer je een restaurant bezoekt of een boek koopt is het inmiddels normaal geworden dat via aanbevelingen en reviews even kijkt wat anderen van dat product vinden.

De deeleconomie of sharing economy is gebaseerd op vertrouwen tussen mensen. Bovenstaande reputatie applicaties gaan of over goederen en diensten of kennen een andere invalshoek dan de mensen achter de dienst. Kortom mensen worden gereviewed.

On demand economie

Of je het als professional nu wel of niet leuk vind; het wordt gewoonweg noodzakelijk om ook online je reputatie te managen. Het gaat hierbij niet alleen om het zenden van informatie, maar ook om het vinden van aansluitingen op wensen, behoeften en verwachtingen van je stakeholders.

Er zijn nog steeds mensen die imagobuilding en personal branding nog steeds  allemaal maar gebakken lucht vinden. Laat je niet leiden door hun achterhaalde gedachte. Laat hen maar dromen over een achterhaald beeld.

Reputatie is het nieuwe Goud

In deze nieuwe economie is reputatie het allerbelangrijkst: Jouw professionele reputatie als bedrijf of professional is de nieuwe munteenheid. Personal branding en thought leadership, het merk ‘ik’, wordt steeds belangrijker. Zonder goede reputatie geen vraag en dus geen werk.

Maar wat betekent Reputatie? Reputatiemanagement begint met de vraag: ‘Wie ben ik als professional en wie zijn wij als organisatie? Bij reputatiemanagement gaat het vooral om het dichten van het gat tussen identiteit en imago. Het beïnvloeden van reputatie via communicatie, symboliek en gedrag gebeurt ook volop online. Een reputatie begint bij de identiteit van jou als professional of een organisatie. Ook wel het DNA of ‘hart en ziel’ van een bedrijf. Het is een combinatie van de normen en waarden, verwachtingspatronen, drijfveren, opvattingen, ideologieën en karaktertrekken.

Online reputatie is geen opzichzelfstaand fenomeen, maar het is altijd verbonden met de fysieke, offline wereld. Het gaat uiteindelijk om de totaalindruk van de professional of het bedrijf. Het gaat om alle activiteiten, in gedrag, communicatie en symboliek: multi- of omnichannel.

Eigen digitaal reputatie paspoort

Omdat reputatie zo belangrijk wordt is het geen gekke gedachte om na te denken over een digitaal reputatie paspoort. Waar in de offline wereld de overheid hoeder is van jouw eigen paspoort kunnen we een parallel trekken naar de online wereld.

Hier komen we geen overheid tegen maar kun je als bedrijf of professional eigenhandig wel werken aan een actueel, volledig en vooral professioneel paspoort dat volledig in lijn loopt met de nieuwe inzichten vanuit de on demand economie.

Neem vandaag nog jouw verantwoording

Jouw reputatie wordt bepaald door enerzijds je eigen professionele presentatie en wat anderen online over je zeggen. Om dus continuïteit te verkrijgen dien je verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen reputatie en toe werken aan een onderscheidend digitaal paspoort. Als je daar nu al op inspeelt verkrijg je een voorsprong in een heel aantrekkelijke groeimarkt.

Marcel Olislagers

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *