Personal Branding meets Corporate Branding

Steeds vaker praten klanten over een bedrijf, merk of product in Social Media terwijl bedrijven nog te weinig aandacht besteden aan de externe en interne veranderingen als gevolg van de invloed van Social Media. Uw personeel kan hierin en belangrijke rol spelen. Zij zijn immers de echte brand ambassadors van uw organisatie. Personal Branding meets Corporate Branding.

Het resultaat is dat zodra er iets gebeurd op deze platforms medewerkers elkaar verbaasd aankijken omdat er geen verantwoording bij een persoon of afdeling ligt en er geen duidelijkheid is over de opvolging.  Managers en medewerkers raken in verwarring.  Waar staat het hoofdstuk over Social Media?

Het invoeren van een organisatieverandering en een aanvullende Social Media strategie zijn tegenwoordig noodzakelijk.

Medewerkers die zich met personal branding profileren versterken uw Corporate merk !

Veel bedrijven hebben nog steeds twijfels met medewerkers die zich zakelijk via Social Media als Twitter en LinkedIn profileren. Er worden vraagtekens gesteld bij het nut ervan. Er komen primaire reacties los bij de directie van menig bedrijf. Zo wordt het nog veelal gezien als regelrechte tijdsverspilling, als een gevaar dat imagoschade aan de organisatie  kan berokkenen en men wantrouwt het omdat de activiteiten moeilijk te controleren zijn.

Er zijn nog steeds organisaties die hun medewerkers verbieden zakelijk Social Media in te zetten. Op zicht is dat geen issue ware het niet dat de argumentatie totaal niet deugt. Een argumentatie die snel kan leiden tot een gevaar voor de continuïteit van de organisatie.

Een gevaar is bijvoorbeeld een sluimerend generatieconflict binnen uw organisatie. Immers; voor jongere medewerkers  jonger dan 35 jaar (ook wel de generatie Y genoemd) zijn social media onmisbaar geworden. Het is een part of hun life. Zowel in hun zakelijke leven als sociale omgeving!

In plaats van de kansen te pakken ligt de focus vaak nog teveel op het risico

Veel organisaties zijn nog onwennig met de nieuwe ontwikkelingen. Het past nog niet op de management agenda. En de stellingname rondom Social Media wordt vaak gevoed door onwetendheid. Men ziet Social Media nog teveel als iets wat in de privé sfeer dient plaats te vinden. Deze mening wordt dagelijks gevoed door de vele onnozele tweets die voorbij razen. Men trekt hier voorbarige conclusies uit  omdat men ervan overtuigd is, dat Social Media niet passen in een professioneel werkklimaat.

Maar ziet men ook de commerciële kansen ?

Dat het ook anders kan wordt iedere dag bewezen ! Laat we een simpel voorbeeld pakken van LinkedIn. Uw doelgroep ziet onder meer via LinkedIn waar uw medewerkers mee bezig zijn en wat hen professioneel iedere dag bezig houdt. Als medewerkers gemotiveerd worden om als merkambassadeur op te treden, kunnen ze waardevolle content delen met hun netwerk en tegelijkertijd hun eigen professionele merk uitbouwen. Daarbij vergroten ze het bereik en de geloofwaardigheid van hun bedrijf door zinvolle gesprekken te voeren. Dit soort professionele updates is iets wat u als management team juist dient te stimuleren!

Marketing effect

Weinig organisaties hebben nog geen weet wat er gebeurt als uw medewerker een inhoudelijk goed artikel post via LinkedIn en deze direct doorplaatst op Twitter. Dan krijgt deze tweet op Twitter direct een marketingeffect. En draagt dit onomstotelijk bij aan de professionele reputatie van uw organisatie !

Ook voor de interne organisatie biedt Social Media vele voordelen. Het blijkt dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed over het reilen en zeilen binnen de organisatie en de professionele ontwikkelingen.

Draagvlak in de organisatie

Ga uit van kracht van uw medewerkers en besef dat hoe groter het netwerk van collega’s die Social Media gebruiken, hoe waardevoller dit is voor uw  bedrijf. Start vandaag nog met een ontwikkelen van een Social Media policy die gedragen wordt door al uw medewerkers.

Gemotiveerde medewerkers zijn immers de beste merkrepresentanten voor uw organisatie !

Marcel Olislagers

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *