Start Up

Waar liggen nu de echte accenten in Branding en Communicatie?

Waar liggen nu de echte accenten in Branding en Communicatie? De komende jaren kunnen we ech veel veranderingen tegemoet zien. Er nu al op anticiperen is een voorwaarde voor succes.

De digitalisering van onze maatschappij verandert snel. Volledige waardeketens worden hernieuwd ingericht vanuit digitale businessmodellen waarin start up organisaties veelal een aansturende werking hebben. Ook het aantal aankopen online stijgt nog steeds razendsnel al zien we wel een grote roep naar gecentraliseerde verzamelpunten om de ongeremde bezorging van vele losse pakketten een halt toe te roepen.

Branding en sterk veranderend mediagedrag

Zo zal het kijken en luisteren naar media al snel een ingrijpende verandering. Het streaming luisteren en kijken en het volgen van livestreams over bijvoorbeeld events is al ingeburgerd. Maar we zien ook dat het volgen en kijken op eigen gekozen momenten nu al een groter aandeel heeft dan het traditionele lineair TV kijken. Ook het aandeel van podcasts in verslaggeving neemt explosief toe en neemt ook inmiddels al een positie in bij traditionele uitgevers. Er we kunnen veel verwachten van spraak gestuurde thuisapparaten. Zeker na de introductie van Google Home afgelopen jaar doet de Nederlandse consument ook mee. Het leven wordt hiermee gemakkelijker dankzij gepersonaliseerde hulp met je planning, herinneringen, nieuws en meer wanneer de Google Home je stem herkent.

De toekomst van branding en communicatie

Branding zal meer en meer in het teken komen te staan van persoonlijke relaties. Het gaat er steeds meer om dat we als merk een relatie, engagement en betrokkenheid krijgen met mensen. Netwerken neemt in de digitale maatschappij komende periode een steeds belangrijkere rol in. Het ontmoeten van mensen, bespreken van zakelijke en privé thema’s en elkaar gewoon zien, zijn voorbeelden van aspecten die mensen steeds belangrijker vinden.

Als het aangaan van een persoonlijke relatie zo belangrijk is dan is het essentieel inzicht te verkrijgen in het proces waarin de besluitvorming plaatsvindt. Hoe ziet de journey van een klant eruit en op welk moment met welke boodschappen kunnen we het onderscheid maken? Welke media gebruikt een klant en op welke momenten?

Hoe te anticiperen op de groep millennials?

De huidige milennials generatie zorgt ervoor dat we als marketeer maar ook als onderneming anders moeten kijken naar de markt. De wijze van communiceren en de wijze van marketen van onze producten en diensten. Deze generatie neemt nu al belangrijke plek in bij organisaties en ondernemingen. Zowel in aantal personen als in hun bijdrage voor het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen.

Dat betekent dat voor succesvol ondernemen die organisaties zich moeten aanpassen aan het gedrag en leven van millennials. Zij hebben nadrukkelijk andere wensen ten aanzien va de werkomgeving en arbeidsvoorwaarden. Functies en positie stellen minder; eerder worden tijdelijke en flexibele rollen belangrijker. Een rol geeft in elk geval het gevoel dat deze dynamisch is. Een functie hangt daarentegen vaak vastomlijnd in een functiehuis. Dat vraagt dan om een snellere aanpassing aan de omgeving. We moeten als ondernemers eerder en sneller onze processen en procedures aanpassen aan de volgende generaties om hen te vinden, boeien en binden.

Het is zo belangrijk om als organisatie te kijken naar de rol van Start Ups in je marktomgeving. Analyseer eens goed hoe zij hun businessmodel hebben ingericht en hoe zij zich onderscheiden in hun digitale communicatie. Wat maakt dat ze succesvol zijn en hoe is hun organisatie ingericht?

Conclusie

We kunnen concluderen dat branding een wezenlijke verschuiving ondergaat naar een klantgericht marketingmodel dat gebaseerd is op nauwkeurige consumenteninformatie en persoonlijke relevantie. Het is alleen nog niet zo eenvoudig om dit te bereiken en om hierbij de veeleisende consument tevreden te stellen. Bedrijven die echter hun technologieën en data goed op elkaar afstemmen, gaan een mooie toekomst tegemoet.

Veel succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *